Innlegg skrevet av Marcel Berge, kontaktlærer 8. trinn og pedagogisk sjakklærer
Hei alle sjakkentusiaster! I forrige uke gjennomførte vi juleturnering i sjakk på 8. trinn. Det var en stor suksess! Elevene storkoste seg, og mange opplevde mye mestring i løpet av denne dagen. Jeg gjorde meg også en del praktiske erfaringer som kan være nyttige hvis du har vurdert å ha en turnering på din skole.
Forberedelser:
Det viste seg å ta en del tid å gjøre alt klart i forkant. Derfor er jeg veldig glad for at jeg gjorde dette dagen før med hjelp av noen elever i stedet for å prøve å rekke det på morgenen før elevene kom. Forberedelsene innebar blant annet å sette opp stoler, bord, brett, brikker og klokker (med riktige innstillinger), samt å printe ut berger-skjemaer fra ressursbanken. Fordelen med å stille alt opp på forhånd var at elevene ble nokså overrasket og tok det mer seriøst. Da klassen kom inn i kantina, utbrøt en av elevene “Oi, dette ser seriøst ut!” Ved å starte alle kampene samtidig og å gi alle klokke, satte det også et fint preg på turneringen.
Selve turneringen:
For å gi elevene så jevne motstandere som mulig, delte jeg klassen inn i 3 grupper etter hvilket nivå jeg hadde inntrykk av at de lå på etter spill i timer. Hver gruppe bestod av 8 personer. Hver spiller fikk 10 minutter på klokka. Jeg merket raskt at det ville bli i overkant å spille 7 kamper hver, så jeg bestemte at vi skulle spille de 4 første kampene etterfulgt av en finale på hver gruppe mellom de to spillerne som hadde flest poeng.
For at alle skulle oppleve mestring, fikk elevene 1 poeng for tap, 2 poeng for remis og 3 poeng for seier. Dermed gikk ingen hjem med 0 poeng. Det viste seg å være fornuftig å ha 3 grupper med 3 finaler. Dermed var det fullt mulig å vinne sin gruppe uten å være den beste sjakkspilleren i hele klassen. Faktisk så viste det seg at en av elevene som tidligere hadde vært negativ til sjakk, endte opp med å vinne alle kampene i sin gruppe. Det gjorde at synet på sjakk fremover ble betydelig endret i positiv favør.
På grunn av koronarestriksjoner kunne vi ikke ha turnering med hele trinnet, men måtte gjennomføre turneringen klassevis. Vi gleder oss til pandemien roer seg og vi ser frem til en trinnturnering til sommeren eller neste år. Vi krysser også fingrene for at vi til neste år får lov til å treffe andre 9.klassinger fysisk på sjakk 9ern. Det hadde vært stas!